Alweer zo’n heerlijke dag.

13 september 2021 - Terziet, Nederland

Vanmorgen werden we wakker met het idee dat we lekker gingen motorrijden. We doen de gordijnen open en……helemaal dicht door de mist. Nou ja, dan maar een beetje rustig aan doen en hopen dat het snel opklaart. We ontbijten en ik maak een paar foto’s van het uitzicht in de mist. Net, als ik voorstel om maar koffie te gaan zetten, begint de zon door de wolken te breken en lost de mist vrij snel op. Nou dan toch maar liever koffie onderweg.

We rijden vandaag de Mergellandroute. Dat is niet zo heel erg lang, ongeveer 110 km. En wel met wat klimmetjes en bochten, zodat ik weer even kan wennen. Een beetje zenuwachtig stap ik op, maar na de eerste twee bochten ging het weer helemaal als vanouds. Het is net als fietsen…..na zoveel jaar op zo’n ding rijden….je verleerd het niet.

We  rijden een stukje, komen bij Vlijmen en opeens zie ik een bordje “Boscafé het hijgend hert”, linksaf. Evert en ik kunnen met elkaar praten en ik schreeuw, ooooh dat is het boscafé van Debby. Die gaat regelmatig met de honden in het Vlijmerbos wandelen en gaat daar dan wat drinken/eten! Hartstikke leuk, zegt ze….! Zullen we……voor de koffie?
Ondertussen zijn we natuurlijk al lang en breed voorbij de afslag. 😂😂Evert rijdt eerst nog een klein stukje door, maar in het dorp zegt hij, “kom op we keren”, “ik heb ook eigenlijk wel zin in een bakkie”.
Heerlijk m’n eerste hellingproef, 🙄😳

Maar goed, het was geen slechte beslissing.  Wat een leuk plekje! En ze hebben heeeeele goeie vlaaien!😁

En wat dacht je van een kroegjeswandeling! Past toch echt wel bij het Bourgondische leven van een Limburger tóch. Fantastisch! Er zijn er wel vijf!🍻🍷🥂👍👍

We vervolgen onze route en hebben de mooiste uitzichten. Ter hoogte van Beek wordt het wat saaier. Daar komen we ook langs het vliegveld. De omgeving is duidelijk vlakker, er is meer industrie en er zijn wat minder knusse plaatsjes/dorpjes. We volgen de Maas en langzaam maar zeker wordt het weer wat leuker. Dan vind ik het wel tijd worden om wat te gaan eten. Het is al drie uur. We rijden in Eijsden. Daar staan bruine bordjes waarop o.a. de restaurantjes worden aangegeven. Hé, daar staat wat. Eetcafé “aont bat”. Laat maar volgen. Nou, echt waar, é-nig!! Een klein straatje, langs een kade waar een voet/fietsveer aankomt. Er mag niet gereden worden, dus vooraan de motoren parkeren en een stukje lopen. Niet erg, want ik heb ondertussen een houten bibs.🤭 .

Ik doe m’n helm af en Evert zegt, even een foto? Ja hoor, leuk, “hoe zit m’n haar”? “Ach, een beetje wild”, zegt hij. Ik denk nog, hihi, Is wel sexy een beetje wilde haren, totdat ik later de foto zie.😲 😵‍💫Toen had ik al mijn eten op en zat al een uurtje op het terras😢

Op het leuke terras, waar je een prachtig uitzicht over de Maas hebt, vraag ik aan het meisje dat ons bedient wat “bat” betekent. Volgens mij weet deze rasechte Limburgse het ook niet precies. Eerst is het water en dan is het kade. Ach, maakt ook niet uit. We begrijpen de strekking. Wat ze wel goed weet is wat ze moet adviseren qua eten.
En ze had helemaal gelijk! Het was heerlijk!

Na het eten hebben we nog een kleine 20 km te rijden. We volgen de bordjes van de route verder en rijden al fluitend België in. (Voeren, Belgisch Limburg.)
Ik denk nog, Hè, België, lijkt me wel raar? We rijden toch een Nederlandse route. Op een goed moment zeg ik tegen Evert dat ik het toch wel raar vind en dat we toch ook al heel lang geen bordjes meer hebben gezien. Evert is het met me eens en we kunnen weer keren. Gelukkig is het vlak. Het gaat me goed af👍

We vinden het gemiste bordje en vervolgen onze route om uiteindelijk, na wat heerlijk klim/daal en bochtenwerk, en 30 i.p.v 20 km later weer op de camping terug te keren.

Het was weer een heerlijk dagje.

Liefs van ons,🙋🙋‍♀️💋

1. Yolanda Renooy:
    14 september 2021
    Wat n superleuke dag, zeg!! Heb wel vreselijk hard gelachen om t ‘haar’ verhaal! 😂 Hoe herkenbaar! Mannen, hahaha. Je gaat lekker op de motor! 🏍 Dat Nederland ook wel onnederlands kan lijken! En jullie weten wel prachtige plekjes te vinden om te eten en drinken. O ja: de foto’s zijn op de I-pad veel duidelijker te zien. Hoop dat jullie nog lang mooi weer houden. 😘😘
  2. Evert en Renée:
    14 september 2021
    Ja, het was inderdaad een super leuke dag! Volgens mij hebben mannen niet echt helemaal door wat ze moeten zeggen op dat soort vragen. Net als wanneer je vraagt of iets erg dik maakt😂😂😂. “Valt wel mee hoor” is er ook zo een! Whaaaaaah🤗